Lukio- ja ammattiopetusjaosto järjestää tulevan syksyn ja kevään aikana kaksi avointa kokousta

Kannanotot

Tiedote 14.6.2016

Jaoston puheenjohtaja Mari-Elina Koivusalo (sd.) ja varapuheenjohtaja Niina Ratilainen (vihr.) haluavat luoda aitoa vuoropuhelua nuorten ja henkilöstön sekä jaoston välillä ja samalla olla käynnistämässä uudenlaista avoimuuden kulttuuria Turussa.

Koivusalo ja Ratilainen esittivät avoimien kokousten pitämistä tiistaina kokoontuneessa kasvatus- ja opetuslautakunnan alaisessa lukio- ja ammattiopetusjaostossa. Jaosto päätti, että syksyllä sekä keväällä pidetään avoin kokous, ensimmäinen painottuen ammatillisen koulutuksen ja toinen lukiokoulutuksen asioihin.

– Olemme nimenomaan nuorten asioita käsittelevä instanssi, joten on luontevaa, että avaamme keskusteluyhteyden aidosti heihin päin. On tärkeää, että kuulemme nuorten itsensä näkemyksiä ajankohtaisiin, lukio- ja ammatillista koulutusta koskeviin asioihin, toteaa Mari-Elina Koivusalo.

– Turkulaiset nuoret ovat aktiivisia ja vaikuttamisesta kiinnostuneita ja nyt heille tulisi yksi suoran vaikuttamisen kanava lisää. Olemme päätöksentekijöinä parempia kun kuulemme heitä, joiden asioista päätämme, jatkaa Niina Ratilainen.

Koivusalo ja Ratilainen toivovat, että Turussa käynnistyisi nyt uusi toimintakulttuuri ja että kaikki lauta- ja johtokunnat avaisivat kokouksiaan jatkossa yleisölle.

– Eduskunnassa pitkään työskennelleinä olemme ihmetelleet kuinka siellä valiokunnat pitävät säännöllisesti avoimia kokouksia, mutta Turussa ei tällaista käytäntöä ole. Varsinkin silloin, kun käsitellään kuntalaisia laajasti koskettavia asioita, olisi mielestämme syytä käydä avointa vuoropuhelua päättäjien ja kuntalaisten välillä erilaisin keinoin, toteavat Koivusalo ja Ratilainen.

Mari-Elina Koivusalo

Lukio- ja ammattiopetusjaoston pj, kaupunginvaltuutettu (sd.)

Niina Ratilainen

Lukio- ja ammattiopetusjaoston vpj, kaupunginvaltuutettu (vihr.)