Turku ja saaristo tarvitsee pelastushelikopterin jatkossakin

Eilen tuli kuluneeksi 22 vuotta autolautta Estonian tragediasta. Muista tuon aamun hyvin, sillä koulu alkoi vasta kello kymmeneltä ja katsoin äitini kanssa pelastusoperaatiota aamutelevisiosta. Seitsemänvuotiaana ymmärsin tilanteen toivottomuuden; syyskuun lopulla merivesi on avomerellä hyytävää ja aallot löivät viiden metrin korkeudessa. Pelastushelikopterit nostivatkin kyytiinsä enää vain heitä, joilla ei ollut kiire.

Samaisena kesänä olimme perheeni kanssa olleet itse lähellä merihätää Utön vesillä, kun kesälomareissu näytti karummat puolensa: myrsky yllätti ja isopurjetta ei saatu alas. Me kuitenkin pääsimme lopulta turvallisesti suojasatamaan, Estonian mukana taas yli 800 ihmistä sai viimeisen leposijansa Itämerestä.

Itämerellä myrskyt ovat rajuja, ja vesillä liikkujia paljon; niin huviveneitäm, rahtialuksia kuin matkustajalauttojakin. Meripelastustehtäviä on paljon myrskyjen höykyttäessä rannikoita.

On ironista, että samalla viikolla Estonian uppoamisen vuosipäivän kanssa saimme kuulla uutisista, jonka mukaan tulevaisuudessa vesilläliikkuja tai saariston asukas saa odottaa huonolla säällä avun saapumista tunnin nykyistä pidempään. Tämä siksi, että Rajavartiolaitoksen säästötarpeiden vuoksi Turusta ei huonolla säällä nousta enää ilmaan, koska ei ole varaa tarvittavaan avustavaan lennonjohtoon. Säästösumma: 400 000 euroa vuodessa. Apu tulee jatkossa Helsingistä asti.

Saaristossa hätään joutuneelle tunnin lisäodotus on kohtalokas. Helikopteria tarvitaan vain silloin, kun hätä on suurin. On yksittäisten ihmisten pelastustehtäviä, kun sairauskohtaus on yllättänyt saaristossa asuvan tai kesäasunnolla, veneessä tai ruotsinlaivalla. On vedenvaraan joutuneita kalaverkkojen kokioita. On merihätään joutuneita huviveneilijöitä joiden joukossa lapsia, äitejä, isiä, isovanhempia. Ja sitten on jatkuvaa autolautta- ja matkustaja-alusliikennettä. Toivotaan, ettei kuitenkaan enää koskaan uutta Estoniaa.

Viime kädessä Rajavartiolaitoksen säästösuunnitelmat voi estää valtiovarainministeri Petteri Orpo, jonka turkulaisena pitäisi tietää pelastushelikopterin saatavuuden tärkeys kotiseudulleen. Turun, koko maakunnan ja myöskin laivayhtiöiden tulisi nyt yhteistuumin vedota sen puolesta, että 400 000 euron potti jostakin löytyy. Se on liian kallis hinta yhdestäkin ihmishengestä, puhumattakaan suuremmasta tragediasta.

Kommentit

Jätä kommentti